TC1: Alkuperäisen mallin selvittäminen
Seuraavassa jutussa on infoa auton alkuperäisen mallin (varustelumalli, moottori ja vuosimalli) selvittämiseksi. Useastihan Taunuksia on "muuteltu / rakenneltu" ja nykyinen olomuoto ei enää vastaa alkuperäistä. Alkuperäisen mallin voi kuitenkin lähes varmuudella selvittää tunnistuskilven ja AKE:n tietojen perusteella. |
Rekisteriotteen mallitiedot eivät välttämättä vastaa alkuperäisiä
Taunuksen rekisteriotteen "Malli" -kentässä pitäisi olla kuvattuna korimalli, varustelumalli ja moottorin tilavuus - esim. "TAUNUS COUPE GT-2000-GBCK/2580". Tämä informaatio ei kuitenkaan välttämättä vastaa auton alkuperäistä varustelua, koska sen muuttaminen jälkikäteen on (tai ainakin on ollut) mahdollista (esim. katsastusmiehen toimesta). Rekisteriotteesta löytyy myös numeerinen "Tyyppikoodi", jonka pitäisi vastata "Malli"-kentän kuvausta. Tyyppikoodin muuttaminen jälkikäteen on hankalampaa, jonka vuoksi se on saatettu jättää em. tilanteessa muuttamatta. Elikä jos "Tyyppikoodi" ja "Malli" eivät vastaa toisiaan, on tietoja peukaloitu jälkikäteen. Tyyppikoodin selvitys onnistuu AKE:sta. AKE:ssa säilytetään myös ajoneuvojen ensirekisteröintikortteja josta selviää auton rekisteröintihetken mallimerkintä. Elikä vertaamalla rekisteriotteen tietoja tähän, havaitaan myös mahdollisesti muutettu "Tyyppikoodi". Lienee kuitenkin mahdollista, että myös ensirekisteröintikorttiin on voitu ujuttaa väärää tietoa esim. jos kyseessä on yksityisen maahantuoma auto (uustuonti tms.). Eli AKE:n tietoihin ei voi täysin luottaa näiltä osin. |
Tietojen hakeminen auton tunnistuskilvistä
Taunuksen tunnistuskilpi ja toinen "production
plate" sisältävät tietoja siitä millainen auto oli sen valmistuessa
tehtaalta. Tunnistuskilpi sijaitsee Taunuksissa konepellin alla
oikealla puolella ja "production plate" vasemmalla. "Production plate"
sisältää saman informaation kuin tunnistuskilpikin, sekä lisäksi muuta
informaatiota autoon asennetusta varustuksesta tehtaalla."Production
plate":n sisältämästä tiedosta ei löydy kirjallista dokumentaatiota(?),
mutta jos tiedät tai tarvit tästä lisätietoja niin ota yhteyttä (email
etusivulla). |
Tunnistuskilvet
Alla olevassa kuvassa on yhdistetty viivoilla saman informaation esityspaikat em. kilvissä. |
Moottori
Auton alkuperäinen moottorityyppi voidaan yksiselitteisesti määrittää tunnistuskilven "Motor / Engine" -kentän perusteella.
Koodi | Tilavuus |
Tyyppi |
JA | 1300 |
R4 LC/OHC |
JC | 1300 |
R4 HC/OHC |
LC | 1600 |
R4 HC/OHC |
LE | 1600 |
R4 GT/OHC |
LA | 1600 |
R4 OHC |
NE | 2000 |
R4 OHC |
NY | 2000 |
V6 HC |
YY | 2300 |
V6 HC |
|
"Matching numbers" moottori
Se onko autossa alkuperäinen tehtaalla asennettu moottori selviää seuraavasti: Moottorin lohkoon on kirjattu 7 merkkiä sisältävä moottorinumero, joka alkuperäisen moottorin tapauksessa on sama kuin auton tyyppikilven"Fahrgestell/Vehicle No." -kentän seitsemän viimeistä merkkiä (valmistusajankohta + järjestysnumero). Moottorinumeron sijainti lohkossa vaihtelee moottorityypistä riippuen - 4-sylinterisissä se on oikealla puolella. Joissakin tapauksissa moottorinumeron eteen on (tähdillä eroteltuna) kirjattu kolme merkkiä sisältävä moottorin tyyppikoodi, josta siis selviää vastaako edes moottorin tyyppi alkuperäistä, mikäli se on vaihdettu. Lohkossa olevan tyyppikoodin kaksi ensimmäistä merkkiä vastaa tyyppikilven merkintää - kolmas merkki on ilmeisesti aina "A". |
Moottorinumero tähtien väliin kirjattuna 1600 (LC) moottorin lohkossa (ilman tyyppikoodia). Alempana näkyy moottorin tilavuutta kuvaava merkintä "16".
4-Sylinterisissä moottoreissa on lohkossa ja kannessa tilavuutta kuvaava merkintä seuraavasti:
1300 | 1600 |
2000 |
|
Lohko | 13 | 16 |
20 |
Kansi | 3 | 6 |
0 |
Varustelumalli
Alkuperäisen varustelumallin (Standard / L / XL / GT / GXL) selvittämien onnistuu seuraavasti. Vaikkakin tunnistuskilpi sisältää "Version" -kentän varustelumallin koodia varten, ei Suomeen tuoduissa autoissa tehty merkintää tähän (ainoastaan muutamiin maihin viedyissä autoissa käytössä: Italia, Ranska, Espanja...). Lisäksi ainakin Ranskaan viedyissä autoissa "Version" -kenttä sisältää myös toisen merkin (=korimalli) ennen varustelumallin koodimerkkiä. Varustelumallin koodimerkintä löytyy kuitenkin maalatun kilven ylimmän rivin kolmannesta merkistä oikealta päin luettuna. Koodit ovat seuraavat: |
Koodi |
Varustelumalli |
S |
Standard |
D |
L |
P |
XL |
G |
GT |
E |
GXL |
GT -mallia valmistettiin vain vuosimalleihin 1971 - 1973. Eri varustelumallien ulkoiset tunnusmerkit on selvitetty melko hyvin Taunus.XL -sivuilla (http://taunus.xl.free.fr/). |
Vuosimalli
Auton vuosimalli selviää tunnistuskilven valmistusvuosi / valmistuskuukausi yhdistelmästä. Rekisteriotteen "Käyttöönottopvm" -kentässä on ilmoitettu rekisteröintipäivämäärä (tai -vuosi) joka ei välttämättä ole sama valmistajan vuosimallin kanssa. Tunnistuskilven valmistusvuoden koodi löytyy "Fahrgestell / Vehicle no" -kentän 5. merkistä ja kuukausi 6. merkistä. |
5. Merkki: Valmistusvuosi |
|
K = 1970 |
N = 1973 |
L = 1971 |
P = 1974 |
M = 1972 |
R = 1975 |
6. Merkki: Valmistuskuukausi |
||||
|
1970 |
1971 |
1972 |
1973 |
|
1974 |
1975 |
|
|
Tammikuu |
L |
C |
B |
J |
Helmikuu |
Y |
K |
R |
U |
Maaliskuu |
S |
D |
A |
M |
Huhtikuu |
T |
E |
G |
P |
Toukokuu |
J |
L |
C |
B |
Kesäkuu |
U |
Y |
K |
R |
Heinäkuu |
M |
S |
D |
A |
Elokuu |
P |
T |
E |
G |
Syyskuu |
B |
J |
L |
C |
Lokakuu |
R |
U |
Y |
K |
Marraskuu |
A |
M |
S |
D |
Joulukuu |
G |
P |
T |
E |
Valmistusvuosi / kuukausi yhdistelmästä saadaan vuosimalli seuraavasti:
Vuosimalli |
Tuotantoaika |
1971 - 1973 |
9/1970 - 8/1973 |
1974 |
9/1973 - 11/1974 |
1975 |
11/1974 - 12/1975 |
Vuosimalleilla 1971-1973 ei ole juurikaan eroja ja saatavilla olevista lähteistä näille ei löydy mainintaa erillisistä tuotantoajoista. Olettavasti ne menevät kuitenkin syyskuun alusta elokuun loppuun (eli 1971 = 9/1970 - 8/1971, 1972 = 9/1971 - 8/1972, 1973 = 9/1972 - 8/1973). |